با درآمد ناشی از «اصلاح قیمت بنزین» چه پروژههایی عملیاتی میشد؟ | از تولید سالانه ۷۶۰۰ مگاوات برق تا ساخت 44 بیمارستان
به گزارش اقتصادنیوز، در گزارش تحلیلی با عنوان «سهم بنزین از هزینههای خانوار چقدر است؟»، اقتصادنیوز ابعاد «هزینه فرصت» ناشی از تثبیت طولانیمدت قیمت بنزین در ایران بررسی کرده است؛ موضوعی که نشان میدهد عدم اصلاح تدریجی قیمت این حامل انرژی طی سالهای گذشته چه میزان ظرفیت مالی را از اقتصاد کشور خارج کرده است.
بر اساس این گزارش، اگر دولت به جای سیاست انجماد چندساله و سپس اعمال شوک قیمتی، مانند تجربه پیش از 83 هر سال به طور متوسط حدود ۳۲ درصد قیمت بنزین را بهصورت پلکانی افزایش میداد، اکنون درآمد قابل توجهی در اختیار خزانه قرار میگرفت که میتوانست صرف توسعه زیرساختهای حیاتی کشور شود.
به استناد محاسبات ارائهشده در گزارش اقتصادنیوز، این منابع بالقوه امکان ساخت ۶۹ کیلومتر خط مترو در شهرهای بزرگ را فراهم میکرد؛ پروژهای که میتوانست به شکل ملموسی بر کیفیت حملونقل عمومی، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا اثر بگذارد.
در کنار آن، این گزارش تأکید میکند که بودجه ناشی از اصلاح منطقی قیمت بنزین میتوانست به تأمین ۱۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برای نوسازی ناوگان حملونقل شهری اختصاص یابد؛ اقدامی که سالهاست بهدلیل محدودیتهای مالی متوقف مانده است.
گزارش اقتصادنیوز همچنین به حوزه انرژی و برق پرداخته و تخمین میزند که درآمد ناشی از افزایش تدریجی قیمت بنزین قادر بود زمینه ایجاد ۷ هزار و ۶۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق را فراهم کند.
به باور تحلیلگران، این میزان ظرفیتسازی میتوانست بخش مهمی از ناترازی سالهای اخیر شبکه برق را کاهش دهد و همزمان وابستگی به نیروگاههای کمبازده و سوختهای فسیلی را کمتر کند.
اقتصادنیوز: اگر قیمت بنزین به صورت تدریجی مانند دولت خاتمی اصلاح می شد و طرح تثبیتقیمتها اجرا نمی شد، با پول حاصل از اصلاح قیمت بنزین می شد سالانه 69 کیلومتر خط متروی جدید ساخت یا 14600 اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل اضافه کرد یا ۷,۶۰۰ مگاوات برق به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کرد.
ارسال نظر