اعتراف مدیرعامل فورد: مهندسی ساده تسلا و خودروهای برقی چینی ما را شوکه کرد!
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، جیم فارلی، مدیرعامل فورد، به تازگی در مصاحبه ای اعتراف کرده است که فرآیند کالبدشکافی خودروهای برقی رقیب، به ویژه تسلا مدل 3 و چند نمونه از خودروهای برقی چینی، نتایج حیرت آوری به همراه داشته که تیم مدیریتی این شرکت را عمیقا شوکه کرده است.
سادگی حیرت آور در مهندسی رقبا
فارلی در این مصاحبه گفت: پس از باز کردن این خودروها، سادگی و کارایی مهندسی آن ها به شدت بر ساختار پیچیده داخلی خودروهای فورد سایه افکنده است. این سادگی ساختاری به طور مستقیم بر کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری تاثیر می گذارد.
مدیرعامل فورد فاش کرد که خودروی فورد ماستنگ Mach-E دارای حدود 1.6 کیلومتر سیم کشی بیشتر نسبت به تسلا مدل 3 است.
این حجم بالای سیم کشی و پیچیدگی ساختار نه تنها وزن خودرو را افزایش می دهد، بلکه باعث می شود فورد برای دستیابی به برد مورد انتظار، به باتری های بزرگتر و گران تری نیاز داشته باشد؛ امری که حاشیه سود خودروهای برقی فورد را به شدت کاهش داده است.
چینی ها، الگوهای جدید کارآمدی
اگرچه تسلا مدت هاست که به دلیل مهندسی ساده و استفاده از قطعات ریخته گری بزرگ مورد تحسین قرار گرفته، اما اعتراف فارلی به تاثیرگذاری خودروهای برقی چینی نشان می دهد که آن ها نیز در حال پیشروی سریع در ساخت وسایل نقلیه برقی کارآمد و مقرون به صرفه هستند.
فارلی تاکید کرد که این یافته ها او را متحول کرده و فورد اکنون در حال تجدیدنظر کامل در ساختار خود است تا بتواند با استانداردهای جدیدی که توسط رقبای چینی و تسلا تعریف شده اند، رقابت کند. او اشاره کرد که باید ساختار شرکت را به گونه ای تغییر دهد که بتوانیم با آن ها رقابت کنیم.

لزوم بازنگری استراتژیک
این اظهارات مدیرعامل فورد نه تنها عمق نفوذ و کارآمدی رقبای چینی در بازار جهانی خودروهای برقی را تایید می کند، بلکه نشان دهنده یک تغییر پارادایم در صنعت خودروسازی است؛ جایی که سادگی، سبکی و کارآمدی ساختار، کلید رقابت در عصر خودروهای برقی محسوب می شود.
مدیرعامل فورد تاکید کرد که چالش این شرکت تنها فنی نیست، بلکه یک نبرد استراتژیک جهانی است. فارلی اصرار دارد که فورد نمی تواند میدان رقابت خودروهای برقی را به آسانی به رقبای چینی واگذار کند، به خصوص با توجه به حمایت های دولتی جدی که رشد این صنعت در چین را تسریع کرده است.
به گفته وی، اگر هدف ما حفظ موقعیت به عنوان یک شرکت خودروسازی جهانی است، کناره گیری از بازار خودروهای برقی و واگذار کردن این بخش به چینی ها یک خطای استراتژیک خواهد بود.
با این حال، مسیر فورد در بازار آمریکا نیز با موانعی روبه رو است. با وجود آنکه فورد در سه ماهه سوم سال 2025 رکورد جدیدی در فروش خودروهای برقی ثبت کرد، فارلی به سرمایه گذاران هشدار داد که در کوتاه مدت، سهم خودروهای برقی از کل بازار آمریکا احتمالا در حدود 5 درصد خواهد بود.
دلیل اصلی این امر، کاهش سرعت تقاضا است؛ جایی که مصرف کنندگان آمریکایی دیگر تمایلی به خرید مدل های گران قیمت ندارند و بیشتر به دنبال گزینه های مقرون به صرفه و اقتصادی هستند. این موضوع، بار دیگر بر اهمیت رویکرد سادگی و کاهش هزینه که در مهندسی خودروهای چینی مشاهده شد، تاکید می کند و ضرورت بازنگری داخلی فورد را دوچندان می سازد.
ارسال نظر